Γιατί η Τράπεζα Θεμάτων είναι οπισθοδρόμηση

Ζούμε αυτήν την εξεταστική περίοδο την πρώτη εφαρμογή της Τράπεζας των Θεμάτων για την Α΄ λυκείου. Η εκπαιδευτική κοινότητα υποδέχτηκε το νέο αυτό εργαλείο με καχυποψία. Οι γνωρίζοντες περισσότερα μιλούν για ευρωπαϊκά κονδύλια που έπρεπε να καταναλωθούν. Συνάδελφοι καλοπροαίρετοι που βλέπουν τη χαλαρή μέχρι τώρα κατάσταση του λυκείου στο οποίο οι μαθητές παραπέμπονται ή απορρίπτονται μόνο λόγω απουσιών και ποτέ λόγω άγνοιας ή αδιαφορίας, εύλογα διατυπώνουν την απορία: Γιατί είμαστε αντίθετοι στη νέα αυτή αυστηρότερη λειτουργία του λυκείου; Μάλιστα κι εγώ έχω συλλάβει τον εαυτό μου να σκέφτεται με παρόμοιο τρόπο, όταν βλέπω «μαθητές»-θαμώνες να δυσχεραίνουν τη λειτουργία της τάξης και να εμποδίζουν τους μαθητές να καλλιεργηθούν. 

Όμως το πρόβλημα είναι βαθύτερο, είναι πολιτικό. Η δευτεροβάθμια εκπαίδευση, δημόσια και ιδιωτική, νοσεί βαριά. Δεν παράγει πολίτες υπεύθυνους, ενημερωμένους, δημοκρατικούς, ευαισθητοποιημένους και ανήσυχους αλλά μηχανές αποστήθισης γεμάτες κούφιες γνώσεις προς εξεταστική χρήση και μάλιστα μία. Αυτό είναι το πρόβλημα του σχολείου: Παράγει ακαλλιέργητους ανέργους που θέλγονται από τον ολοκληρωτισμό και τις ποδοσφαιρικές συμμορίες ή την τηλεοπτική σκουπιδοπαραγωγή..

Αυτό το πρόβλημα πώς το αντιμετωπίζεις ως νομοθέτης;

α) Το διαπιστώνεις επιστημονικά με έρευνες επιστημονικές και όχι τηλεοπτικούς δεκάρικους στα πρωινάδικα.

β) Αναθέτεις σε επιστήμονες παιδαγωγούς, ψυχολόγους και διάφορων ειδικοτήτων με επικεφαλής πανεπιστημιακούς εγνωσμένου κύρους και όχι ιδεοληπτικούς ή φραγκοφονιάδες, την κατάστρωση ενός σχεδίου αναμόρφωσης όλης της εκπαίδευσης, αρχίζοντας όμως από το νηπιαγωγείο. Αυτοί θα λάβουν υπόψη τους και την παγκόσμια πείρα και θα μελετήσουν και τη διεθνή βιβλιογραφία.

γ) Το σχέδιο που παράγεται εφαρμόζεται για 5-10 χρόνια και νέες μελέτες αξιολογούν την απόδοσή του, για να ακολουθήσουν διορθωτικές κινήσεις.

Σε όλα αυτά τα βήματα ο πολιτικός προϊστάμενος δεν παρεμβαίνει, ακόμη κι αν είναι ειδικός επιστήμονας της παιδαγωγικής. Δεν είναι αυτός ο ρόλος του. 

Μέχρι τώρα τι από όλα αυτά έχει γίνει;

Για να περιοριστώ στα τελευταία 25 χρόνια, επί δεξιάς ανατέθηκε στον εθνικό γλωσσολόγο να νομοθετήσει κι εκείνος, συνεργαζόμενος με έναν καλοπροαίρετο αλλά με τα ίδια ιδεοληπτικά κατάλοιπα, επέβαλαν τη διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής από το πρωτότυπο στο Γυμνάσιο. Έπειτα άλλοι πανεπιστημιακοί έγραψαν βιβλία (με διαγωνισμό, είναι η αλήθεια), χωρίς να έχουν ιδέα για το επίπεδο της καλλιέργειας των μαθητών (βλ. τα ευτράπελα με τα εγχειρίδια αρχαίων του γυμνασίου). Έπειτα μελετώντας μόνο τις βάσεις των εισαγομένων κάποιοι επέβαλαν τη βάση του 10. Έπειτα κάποιοι άλλοι την κατάργησαν. 

Ξεκίνησε όμως η εκπόνηση ενός ενιαίου αναλυτικού προγράμματος τουλάχιστον για τη διδασκαλία της νεοελληνικής γλώσσας, που το 2011 έδωσε μια σημαντική ώθηση προς τον επιστημονικό εκσυγχρονισμό των προγραμμάτων. Κι εκεί όμως υπήρξαν συμβιβασμοί για λόγους πολιτικούς. Το ΦΕΚ 1562 του 2011 έθεσε νέες βάσεις στη διδασκαλία της γλώσσας με βάση την επιστημονική βιβλιογραφία που σήμερα κυριαρχεί παγκοσμίως. Οι έννοιες των γραμματισμών, του κριτικού ιδίως, των πολυγραμματισμών και της πολυτροπικότητας άρχισαν να γίνονται κτήμα των φιλολόγων. Σε αυτό βοήθησαν και τα ΚΣΕ με τα προγράμματα εξοικείωσης με τις ΤΠΕ. 

Άλλαξε όμως η κυβέρνηση και επιστρέψαμε στη λογική μιας κλειστής παρέας αρχαιόπληκτων που δεν θέλουν να ασχοληθούν με την παραγόμενη σήμερα διεθνή βιβλιογραφία και επιμένουν στη λογική «Όπως μάθαμε εμείς, έτσι και τα εγγόνια μας». Άρχισαν λοιπόν -κλωστή-κλωστή- να ξηλώνουν το νέο σύγχρονο αναλυτικό πρόγραμμα. Οι αφετηρίες τους είναι αναχρονισμός, αρχαιολατρία, πατριδοκαπηλία και παρεοκρατία. Το τι γίνεται από πίσω αρμοδιότητας Ρακιντζή και εισαγγελίας θα βγει στα φόρα τους επόμενους μήνες. 

Έχουμε λοιπόν τώρα ένα κουρέλι με μπαλώματα σύγχρονης βιβλιογραφίας, χρηστομάθειας εποχής Μεταξά, αρχαιοπληξίας επαράτου και αυτά όλα αποτελούν το περιβάλλον στο οποίο ήρθε και η Τράπεζα Θεμάτων να υλοποιηθεί.

Γι’ αυτό η Τράπεζα Θεμάτων πρέπει να καταργηθεί. Γι’ αυτό πρέπει την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση να την τρέχουν επιστήμονες και όχι ιδεοληπτικοί νοσταλγοί του παρελθόντος. 

 

 

Advertisements

About Αντώνης Μιχαηλίδης

Ο υποφαινόμενος έχει τη βάση του στις υπώρειες της Πάρνηθας, αγωνιά για την απουσία των θεσμών στην Ελλάδα και για την προϊούσα παρακμή των πάντων στη χώρα μας.
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s